In Canon 2
Een terugblik deel 1
In de jaren zestig van de vorige eeuw was de spacerace op zijn hoogtepunt. De Verenigde Staten en Sovjet-Unie deden een wedstrijdje technologisch verplassen in de ruimte. Wie wist als eerste een satelliet te lanceren? Wie wist als eerste een mens in de ruimte te brengen? Wie draaide als eerste met een bemande vlucht rond de aarde? De eerste geslaagde koppeling in de ruimte met als hoofdprijs de eerste mens op de maan!
Waren het toentertijd de grootmachten. Nu zijn het multimiljardairs die de strijd om de ruimte voeren. Vorige week zondag keek ik via een livestream hoe Richard Branson met zijn toeristisch ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic de hemel bestormde en een paar minuten gewichtloos rondzweefde alvorens terug te keren naar het veilige aardoppervlak.
Uiteraard hoopte de ramptoerist in mij dat de capsule in duizend stukjes zou spatten, net als ik hoop op een chaos van rondvliegende brokstukken bij de aanvang van een F1-race. Maar alles ging van een leien dakje, en zo werd er geschiedenis geschreven. Tijdens het kijken, en luisteren naar Branson was ik bezig met mijn eigen stukje geschiedenis.
Iets meer dan een jaar geleden schreef ik “in Canon” een zaterdagstukje over de toen aangepaste Canon van Nederland. De vijftig belangrijkste momenten, dingen of personen uit de Nederlandse geschiedenis. Die was toen aangepast aan deze tijd, en ik schreef er geen positief stuk over.
In de weken daarna begon ik aan een project dat bij elkaar een jaar van mijn leven gekost heeft, en dat ik “gewoon” naast al mijn andere bezigheden deed. Ik speelde het computerspel Planet Coaster. En normaal liet ik aan een van mijn vrienden waarmee ik de passie “computeren” deelde het spel zien. Het doel van het spel is namelijk het bouwen van een pretpark. Van Achtbanen tot thema-attracties.
Maar die vriend is geen vriend meer. En ik had wel behoefte om mijn werk tentoon te stellen. Ik besloot daarom om twee van mijn passies te verenigen: computerspelletjes spelen en geschiedenis. Ik begon met de bouw van een pretpark gebaseerd op de Canon van Nederland. Vijftig attracties die elk iets van de boodschap van een van de vijftig tegels uit moesten dragen. Ik verwerkte elke attractie in een youtube-filmpje en slingerde het resultaat het World Wide Web op.
Zo begon ik in de zomer van vorig jaar met de eerste attractie gebaseerd op Trijntje. De “oudste vrouw” van Nederland. Trijntje wordt geschat geleefd te hebben rond 5500 Voor Christus en ze is dus ruim 7500 jaar oud. Haar lichaam werd ontdekt bij de aanleg van de Betuwelijn en ze was meteen de eerste ‘nieuwe” toevoeging aan de Canon.
In elk geval, om een mix te maken tussen museum en Efteling moest ik een attractie verzinnen. Net als de volgende tegel (de Hunebedden) en die daarna (de Romeinse Limes). Daarnaast moest ik het park draaiende houden en een filmpje maken. Die filmpjes bestonden uit drie delen. Een voorstukje waar ik het park bewerkte. Een zogenaamde “speedbuild” waar ik de attractie bouwde en waar dat versneld getoond werd en een afsluitend stukje waar ik de attractie plaatste.
Tijdens de speedbuild legde ik bovendien uit waar de tegel over ging. Ik gebruikte mijn eigen kennis, de informatie van de canon en van Wikipedia om deze tekst samen te stellen. En ik moest een verklaring geven waarom ik juist voor deze attractie gegaan was. Het is natuurlijk simpel om voor elke tegel een thematische rondrit te maken. Maar het was juist de uitdaging om daaromheen te werken. Zo kreeg Trijntje een draaimolen met een octopus. Dit omdat octopussen in de zee leven en het volk waar Trijntje deel van uitmaakte vooral bestaan moet hebben uit vissers. De Romeinse Limes kreeg een spannende attractie met de naam “golden Eagle”. De aankleding was een Romeins Fort en de Hunebedden kregen een rondrit langs hunebedden, een pre-historische nederzetting en een begrafenisritueel.
Het was voor mij een manier om te leren hoe de Canon in elkaar stak. Vorig jaar had ik daar kritiek op. Wat moesten sommige dingen in de Canon? Na verloop van tijd kwam ik erachter dat de uitbeelder van de tegel niet de persoon was waar de tegel over ging. Neem bijvoorbeeld Trijntje. Ze houdt met haar naam de tegel bezet, maar ze staat ook symbool voor de volkeren die vroeger door Nederland trokken omdat de Nederlanden toen te nat waren om permanent te wonen.
Willibrord (de eerste achtbaan) staat weer symbool voor de kerstening van Nederland en de hoeveelheid problemen die dat opleverde. Hij heeft zijdelings dus ook te maken met Bonefatius en de bouw van de eerste kerken. Koning Willem I staat symbool voor de vorming van Nederland als land en ook de industrialisatie.
Op het eerste gezicht lijkt het niet zo, maar zo kan wel een groot deel van de geschiedenis van Nederland aan bod komen. Maar dat wil niet zeggen dat ik de kritiek op de Canon niet intrek. Er zijn nog te veel punten waarop de Canon te kort schiet en zelfs tegels waarvan ik mij afvraag wat ze in de Canon doen…