Ik ga dit jaar niet op vakantie. Dit tot grote frustratie van mijn familie aangezien ik vorig jaar wel meeging naar Kreta en nu verstek laat gaan. Dit heeft uiteraard een reden. Ik ben toe aan een andere auto. Niet een nieuwe, maar een andere. En dan moet de tering naar de nering worden gezet. Vakantiegeld gaat naar de spaarrekening, geld dat over is gaat diezelfde kant op. Eventuele meevallers zouden moeten volgen. Helaas is er tussen wil en werkelijkheid een afstand.
Maar goed. Ik heb inmiddels een leuk gespekte spaarrekening die bedoeld is voor een nieuwe heilige koe. De meeste mensen die horen van mijn plan om aan het einde van dit jaar te gaan kijken naar een andere auto stellen de vraag: “wat voor een wil je hebben?”
Ten eerste hangt dat van het budget af. Mocht ik, wegens een fout van de bank in mijn voordeel, ineens over een miljoen euro aan spaargeld beschikken dan gaan we het hebben over een leuke Ferrari of een andere statusbak. Maar bij gebrek aan geluk heb ik een kort wensenlijstje:
-4 wielen, liefst rond
-Werkende motor
-Remmen, misschien wel belangrijker dan de motor
-Stoelen
-Stuur
-Pedalen ter aansturing
-Dak, mag ook afneembaar dak zijn
-Ruiten om naar buiten te kunnen kijken
Maar, dan zijn we er nog niet. Ik wil ook twee luxe-opties vervuld zien: een sleutel met knopjes zodat ik de auto op afstand op slot kan doen! En een airco!
Ik ga nog geen definitieve uitspraak doen, doch, voor een kleine vijfduizend moet het toch mogelijk zijn iets te vinden met bovenstaande opties. Maar ik was een paar weken geleden bijna bang dat ik dat niet halen zou. De voorwaarde is namelijk dat de auto die ik nu rij ook blijft rijden! En ik dacht even dat die voorwaarde zou worden geschonden!
Voor de grondslag aan die gedachte moeten we jaren terug. Ik had mijn trouwe Peugeot verkocht en van een familielid een Audi gekocht. Een mooie auto, maar er mankeerde van alles aan. De deur moest ik steeds invetten met WD40 anders sloot die niet. De koelwatertank was lek en de airco deed wel air, maar geen co.
Kortom, een miskoop. En die miskoop werd nog erger. Toen ik, in de ochtend, naar de bruiloft van dat familielid reed, merkte ik dat de auto steeds slechter op begon te trekken. Na de verkeerslichten moest ik flink gas geven om nog vooruit te komen. En toen ik een serie rotondes nam, loeide de motor harder en harder tot ik niet meer schakelen kon.
De koppelingsplaten waren kaduuk. Die repareren zou meer kosten dan die auto waard was. Zodoende heb ik de auto aan een sloopbedrijf verkocht en ben daarna maanden achtereen op een scooter naar het werk gegaan.
En nu zag ik dit bijna weer gebeuren. Ik was met oma op jacht geweest naar een magnetron en die hadden we geschoten in een grote multimediaketen in Den Bosch. Het was een warme dag en we reden weer terug naar huis toen bij het verlaten van de snelweg ineens de auto vreemd begon te doen. Herkenbaar vreemd. Na de verkeerslichten had ik moeite om het beestje van zijn plaats te krijgen. De volgende verkeerslichten evenzo. En die daarna…
Ik kroop het kruispunt over, gevarenlichten aan. Als ik de andere kant haalde dan zou ik de auto in de berm zetten en dan wel zien wat ik moest. Eerst veilig! Dan oplossen.
Ineens gingen alle lichten aan en de motor uit. Dit was nieuw. Midden op een kruispunt stond ik stil. Automatisch greep ik naar de sleutels en haalde die over. Tegen beter weten in. De startmotor klonk en brullend kwam de rest van het apparaat weer tot leven. Ineens waren alle problemen verleden tijd! Ik vloog het kruispunt over en merkte geen enkel probleem met schakelen of optrekken. Vreemd.
Ik besloot het probleem te bespreken met de veredelde chatbot; chatGPT. Persoonlijk dacht ik aan oververhitting; warme en klamme dag plus een eind snelweg en een afstand die ik normaal niet reed. Maar GPT gaf een andere reden; bobines! En misschien de bougies.
Van de een heb ik net zo weinig verstand als de andere. Maar ik nam het voor waar aan en maakte een afspraak bij een garage. Nu duimen dat de kosten mee zullen vallen…
(hint, nee ze vielen niet mee)