Ik heb een bloedhekel aan het lied Happy van Pharell Williams. Dit omdat het rond de periode dat het uitkwam vaak, te vaak, werd gedraaid. Zo vaak dat ik de tonen en tekst niet meer kan horen zonder dat ik wil gaan schreeuwen. Mijn handen beginnen te trillen, mijn bloeddruk schiet omhoog en ik moet de keuze maken tussen vechten of vluchten. Nu is een radioset ervan langs geven nogal vreemd. Dus meestal maak ik me uit de voeten zodra ik de eerste toon hoor.
Toegegeven, het is geen slecht nummer. Maar het is te vaak gedraaid en heeft van zichzelf weinig variatie om leuk te zijn. Maar het is niets nieuws dat iets wat je vaak ziet of hoort een ergernis kan worden.
Een paar jaar geleden was het nog AI. Iedereen en alles moet AI hebben. Frisdranken werden verbeterd met AI, brillen werden geslepen met AI. Deurbellen met AI, auto’s, treinen, ovens en wasmachines. En dat terwijl het gewoon verbeterde algoritmes waren en geen werkelijke AI zoals we die kennen uit films. Want zelfs chatgpt, een zogenaamde Large Language Model (Groot TaalModel) is geen werkelijke AI. Al kan het menselijk overkomen.
Nu was de AI-hype niet zo erg dat ik apparaten te lijf wilde gaan. Maar ik ergerde me wel dood aan het verkeerd gebruik van de term, en de angst die erbij werd opgeklopt.
En daar is de afgelopen weken weer een nieuwe ergernis bij gekomen. Niet de eeuwige reclames van zorgverzekeraars die rond deze tijd van het jaar ineens bedenken dat er mensen zijn die ze uit kunnen knijpen. Ook niet de reclames met kerst en Sinterklaas. Want die zijn te verwachten.
Nee, het is het eeuwige geschreeuw met Black Friday!
Black Friday was tot een kleine tien jaar terug alleen bekend in de Verenigde Staten. De vrijdag na thanksgiving trekken de Amerikaanse consumenten, gewapend met coupons en kortingsbonnen, eropuit om korting op korting te stapelen. Om klanten te lokken en de magazijnen leeg te maken hanteren winkels al een lagere prijs. En daar hopen mensen, met die bonnen, een nog lagere prijs van te maken.
Beelden van stormlopen op winkels zijn legendarisch! Beveiligingshekken buigen door onder de druk van honderden koopjesjagers die als eerste aanwezig willen zijn om iets te kopen voor henzelf of voor onder de christmas tree. Angstige winkelmedewerkers kijken met knikkende knieën toe hoe het uur-U nadert en de hekken zich openen. Een ware vloedgolf aan menselijk vlees en hedonisme overspoelt de winkel waar de medewerkers een veilig heenkomen proberen te zoeken.
Maar nu is het ook in Nederland. Aanvankelijk was het een actie van een paar webshops, en ik heb in die beginjaren ook werkelijk leuke deals kunnen scoren op elektronica of plastic voor de 3D-printer. Maar nu…
Nu wordt je bijna letterlijk doodgegooid. Black Friday op van alles en nog wat. En niet alleen een vrijdag! Een hele week of zelfs een hele maand Black Friday! De Sint doet mee met Black Friday. De kerstman doet mee met Black Friday. Wat je nu, op Black Friday, bestelt zal weer worden bezorgd voor vijf december zodat het op tijd is voor pakjesavond!
En om nou te zeggen dat ik goede deals heb gezien dit jaar. Nou… nee. Dus Zwarte Vrijdag maakt mij enkel nog maar zwartgallig!