Ik probeer elke dag iets nieuws te leren. En soms duurt een les langer dan verwacht of vraag ik mij gewoon niet af wat de les eigenlijk inhoudt. Of je leert een les uit onverwachte hoek. Dit is wat mij overkwam in de afgelopen weken. De Borcharenweg was afgesloten. En hoewel dat een populair onderwerp van mij is, welke ik al eens behandeld heb, heb ik er nu zelfs iets van kunnen leren.
Iedereen kent wel de uitspraak dat een weg niet geschikt is voor het verkeer. Ik vond het altijd een vreemde zin en had er zo mijn eigen invulling bij. Ik stelde mij dan voor dat een weg het verkeer gewoon niet aankon. Of dat een weg in zou storten of zwaar beschadigd zou raken door het verkeer. Nu is dit laatste niet helemaal uit de lucht gegrepen natuurlijk. Een zware truck die over een landweggetje dendert laat sporen achter.
Beroemd is het verhaal van president George W. Bush die, naar aanleiding van de succesvolle operatie Desert Storm een parade hield in Washington. Alles wat fout kon gaan ging fout. De tanks die over het asfalt sjeesden reden de weg kapot. En de defilerende helikopters veroorzaakten een hagel van asfaltstukjes die de toeschouwers en monumenten bekogelden. Deze weg is dus niet geschikt voor het verkeer, met name tanks dus.
Maar tanks rijden niet vaak door de straten in Nederland. Dus waarom wordt er dan gezegd dat een weg niet geschikt is? En nu weet ik het antwoord: inrichting! Er waren met de afsluiting van de weg bij de begraafplaats maar twee wegen die uit Werkendam leidden. Over de dijk naar Sleeuwijk, en over de Dijkgraaf Den Dekkerweg. Het verkeer wat naar de A27 wilde nam vaak deze laatste route, maar werd bij de rotonde altijd opgesplitst.
Want behalve verkeer dat Werkendam uit wilde moet er ook verkeer over dat naar de Bruine Kilhaven wil. En naar de Biesboschhaven. En alle andere plekken in Werkendam. Ik voorspelde chaos. En dat werd het ook, voor de personen die voornoemde plekken wilden verlaten. Want de Dijkgraaf Den Dekkerweg was niet voorbereid op het verkeer wat er overheen reed. Mensen die de industriegebieden wilden verlaten stonden lang te wachten op een gaatje in de eindeloze stroom auto’s.
En zo leerde ik wat het betekent dat een weg niet geschikt is voor het verkeer. De Dijkgraaf Den Dekkerweg is heel geschikt voor het verkeer. Technisch is ze een van de betere stroomwegen in de regio. Maar voor het verkeer is het niet geschikt. Een mooi idee was een verkeersregelaar geweest, of een tijdelijk verkeerslicht.
Gelukkig is er niet besloten tot een flitscamera, want de snelheid van zestig werd door vrijwel iedereen overschreden. En we willen natuurlijk niet eindigen als Vierlingsbeek waar vrijwel iedereen in 2016 een bonnetje kreeg voor te hard rijden.