Als iemand die games, oftewel computerspelletjes, speelt als hobby hou ik niet alleen het lokale nieuws in de gaten. Maar ook het nieuws over alles wat er gebeurt in gameland. Van kleine zolderkamertjes is de industrie uitgegroeid tot een waarde van 156 miljard dollar in 2019. Dus nieuws in deze industrie is steeds belangrijker en omvangrijker.
Over kunst wordt gezegd dat de kunstenaar er eerst was, en daarna de criticus. Zo gebeurde het ook in de digitale industrie, en het barst momenteel van de criticasters. Vooral omdat aan het einde van vorig jaar de nieuwe generatie spelcomputers is gelanceerd. De Xbox series X en de Playstation 5. Monsters die honderden euro’s kosten en steeds mooiere, snellere en hopelijk betere spelletjes opleveren.
En bij het uitkomen van een nieuwe generatie hebben de criticasters elke keer hetzelfde te zeggen: dit zal de laatste generatie zijn. Er is geen ruimte voor verbetering. De toekomst ligt online. Het is geldverspilling om te investeren in verbetering.
Dit was al zo bij de Playstation 3, de Playstation 4 en ik heb beelden van een interview met iemand in 1996 dat er niets meer te behalen was in de industrie. En ik heb het idee dat ze allemaal ongelijk hebben. Maar dat is een ander verhaal. Ik ga namelijk een voorspelling doen dat we de momenteel de dood zien van de huidige generatie winkeliers en uitgaansgelegenheden.
DIt is ook al vaker voorspeld. Toen roken van kroegen naar rookruimtes werd verbannen. En toen rookruimtes werden verbannen. Maar waar de het bannen van de kankerstok niet de doodsklap was voor de kroegen blijkt het kabinet met haar coronabeleid het nu wel te zijn. Aangenomen: corona is ernstig, en er moet iets gebeuren. Maar het kabinet weigert te kijken naar perspectieven, of om over te gaan op experimenten. Ze zijn als een tuinman die de tulpen met het onkruid weghaalt. Enkel kaalslag regeert en alleen de grote corporaties zullen overleven.
De VVD, de ondernemerspartij bij uitstek, heeft haar schaapskleren afgeworpen. De wolf blijkt te zijn voor de aandeelhouders en bedrijven die meerdere miljoenen per jaar omzetten. En laten dat nu net de winnaars zijn van de pandemie. Net als de game-industrie die afgelopen jaar 180 miljard omzette.